אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס – הגדרה רפואית

אנדומטריוזיסאנדומטריום הוא רקמה פנימית שנמצאת בתוך הרחם. אנדומטריוזיס הוא מצב שרקמה זו גדלה מחוץ לרחם. הרקמה עשויה לגדול ולהתפתח באזורים שונים ברחם ומחוצה לו –שחלות, חצוצרות,שלפוחית השתן חלל האגן, מעיים ופי הטבעת.

רירית הרחם מגיבה לשינויים הורמונליים במהלך מחזור האישה גם הרקמה שמחוץ לרחם מגיבה לשינויים האלה ויכולה לגרום לדימומים לחלל הבטן, ציסטות, הידבקויות לאברים סמוכים.

אנדומטריוזיס פוגע ב 5-20% מהנשים בגיל הפוריות. בגיל המעבר יש הקלה משמעותית בתופעות האנדומטריוזיס מאחר וישנה ירידה באיזון ההורמונלי. הסיבה אינה מובנת, אך ישנה הסכמה כי מערכת חיסון חלשה לא יכולה להתמודד עם התיישבות של רקמה רחמית שלא במקומה.

משערים שניתוחים קיסריים גורמים להידבקויות בחלל האגן, דלקות אגן לא מאובחנות, תזונה ואורח חיים .

אנדומטריוזיס – הסימפטומים השכיחים:

  • כאבים חזקים לפני ובזמן הוסת
  • דימום וסתי רב
  • כאבים בזמן קיום יחסי מין
  • כאב גב תחתון וכאבים בזמן הטלת שתן ,דחיפות בשתן
  • בעיות במערכת העיכול –עצירויות ,שלשולים
  • קושי להרות

האבחנה והטיפול המערבי

אם אחד או שניים מהסימפטומים מופעים אצל אישה, הרופא ימליץ על בדיקת ציסטות בחלל הבטן דרך מכשיר הלפרוסקופיה –סיב אופטי המוחדר לחלל הבטן לזיהוי רקמות רחם וציסטות. לעתים יהיה צורך בבדיקת ביופסיה.

כרגע אין טיפול שמרפא אנדומטריוזיס אלא הטיפול הינו סימפטומטי או הורמונלי.
הטיפול משתנה מאישה לאישה והינו תלוי היכן הרקמה נמצאת, מה גיל האישה, מהם הסימפטומים ואם היא רוצה להרות.
טיפול תרופתי – לכאבי מחזור חזקים , נוגדי כאבים .
טיפול כירורגי – לפרוסקופיה להסרת חלק מהרקמות מחוץ לרחם
טיפול הורמונלי – גלולות למניעת הריון המכילות פרוגסטרון לדיכוי הורמונלי והקטנת הדימום מהרחם וריפוי הצלקות למשך מספר חודשים.
יש לציין שוב כי אין ריפוי מלא אלא ניסיון בהקלה על הסימפטומים.

אנדומטריוזיס ע"פ הרפואה הסינית:

אנדומטריוזיס אינו מושג מוכר ברפואה הסינית. זהו מושג של הרפואה המערבית, הרי שאנדומטריוזיס נקבעת על פי תוצאות לפרוסקופיה. הרפואה הסינית מטפלת כבר אלפי שנים בכל מה שקשור לבעיות מחזור – מחזור קצר ו"עבה"(מנוררגיאה), דלקות אגן, פוריות, כאבי מחזור (דיסמנוריאה), גודש בשדיים ועוד הרפואה הסינית תטפל בכל הסימפטומים הקשורים לאנדומטריוזיס. אצל כל אישה האבחנה תהיה שונה והטיפול בעקבות זאת יהיה שונה ואינדיוודואלי.

האבחנה לפי הרפואה הסינית נעשית על ידי תשאול המטופלת, התבוננות –לשון, טונוס שרירים, צבע הפנים והעור, ריח.

לשון היא מיקרוקוסמוס של הגוף ונותן אינדיקציה לגבי אנרגיית האיברים הפנימיים.

מישוש – דופק ואבחנת בטן.

ברפואה הסינית אין  צורך בבדיקות פולשניות או בדיקות מיקרוסקופיות במעבדה.

הרופא הסיני העתיק ידע מה שניתן היה לראות בעין: וסת, זרע, תינוק. ידעו כי מחזור אורך 28 יום וכשיש אין מחזור אז יש הריון. לא ידעו על מבנה הרחם כמו הביציות והחצוצרות. התעברות היא התאחדות בין דם האישה לזרע של הגבר.

ברצוני קצת להבהיר על המחזוריות של גוף האישה וכמה מושגים בסיסיים הקשורים לגניקולוגיה הסינית

צ'י – צ'י הוא כוח מניע, אנרגיה המניעה אותנו לעבר החיים.
האנרגיה הזו זורמת בכל גופנו, ומכילה את הרובד הרגשי, המנטלי, הרוחני והפיזי שלנו. מצב בריאותו של אדם תלוי בזרימת הצ'י ואיזון הכוחות של היין והיאנג (ארחיב בנושא מיד). ישנם כמה סוגי צ'י: הצ'י הראשוני שאנו מקבלים בתורשה מהורינו. מהווה את הקונסטיטוציה, את הבסיס האנרגתי הראשוני שאותו לא ניתן לשנות.

הצ'י שאנו מקבלים מהסביבה, מהמזון ומהאוויר .

את הצ'י הזה ניתן לחזק ולשנות ע"י תזונה נכונה המותאמת אישית לפי המצב הבריאותי, וכמו כן ניתן להיעזר בתרגילי נשימה שונים כמו טאי צ'י, צי' קונג. כאשר הצ'י של האדם נחלש או תקוע אז יופיעו לאחר זמן מה סימפטומים או מחלה. הצ'י נע במרידיאנים, שהם קווי אנרגיה בלתי נראים הנמצאים במקביל למערכת העצבים, כלי הדם ומערכת הלימפה.

דם – הוא נוזל החיים הזורם לנו במרידיאנים. תפקידו להזין את האיברים, ללחלח אותם.

תיאורית 5 האלמנטים ויין והיאנג– על 2 תיאוריות פילוסופיית הרפואה הסינית מתבססת .

5 האלמנטים הוא קשר בין 5 זוגות של איברים פנימיים אשר בתוכם פועלים כוחות של יין ויאנג.

עץ, אש, מים, אדמה ומתכת – האלמנטים מזינים אחד את השני באנרגיה ואף יכולים לגרום לחוסר איזון ביניהם. הטיפול ברפואה הסינית מחזיר את האיזון האנרגתי.

יין ויאנג – הם שני כוחות בלתי נפרדים ומסמלים שני הפכים, בגוף שלנו, בטבע קיימים 2 כוחות האלו והם בלתי נפרדים. יין הוא מסמל את האנרגיה הקרה, נשית, לילה לעומת היאנג שהיא אנרגיה חמה, פעילה וגברית. אם יש איזון הין שני כוחות אלו יש בריאות – אם לא אז יש מחלות, סימפטומים. מאוד קל להפר את האיזון בין האיברים הפנימיים וכוחות היין ויאנג בגוף.

רחם – מדומה לקערה –דם זורם לשם, מתווסף ויוצא דרך הרחם (וסת חודשית) ישנו קשר ישיר בין האיברים הפנימיים (הסינים כמובן) לרחם: הכליות, הלב, הטחול והכבד. הטחול אחראי על ההתמרה מהמזון והפקת צ'י ודם. הכליות שולחות ללב ג'ינג שהיא אנרגיה טהורה (מקבלים אותה מההורים בהורשה ולא ניתן לחדש אותה אלא לשמר אותה) הלב מקבל אנרגיה מהכליות ומהטחול ומספק את הדם לרחם. אם יש מספיק דם הוא יורד לרחם ויוצא החוצה. כמות הדם בווסת מראה על האנרגיה של שלושת האיברים הללו. אם אין מספיק דם תהיה וסת  מועטה או כלל לא תופיע ווסת. הכבד אחראי על זרימה תקינה של צ'י ודם בגוף וגם תפקידו לאחסן את הדם.

Jue jing –moon flow

המחזור אורך 28-35 יום והוא מתחלק ל4 חלקים:

  • 7 ימים ראשונים  – וסת
  • 7-14 הרחם מתמלא בדם ויין
  • יום 14 – יום הביוץ – הרחם מוכן לקליטת הזרע –מלא בדם ,יין וצ'י.
  • יום 14-35 – תקופה לפני הוסת .

מאוד חשוב להבין איך המחזור החודשי מחולק ואיך הוא מתנהל אצל כל אישה .
הטיפול הכללי בבעיות מחזור  לרוב מתבסס על עקרון זה .טכניקות הטיפול תהיה לחזק את האנרגיה של כל האיברים ואת הנוזלים בגוף עד לזמן הביוץ, ולקראת הוסת יהיה להניע את הצ'י ואת הדם כדי שלא יהיו כאבים. בטיפול באנדומטריוזיס הטיפול יהיה על פי האבחנה האישית של אותה אישה.

טיפול לפי הרפואה הסינית

הטיפול מחולק לשלושה –ושלושתם תלויים אחד בשני להצלחת הטיפול: דיקור סיני, צמחי מרפא ושינוי אורח חיים (אם צריך).

צמחי מרפא:

כוללים צמחי מרפא רבים , מינרלים ומן החי. הצמחים באים בקומבינציה שנקראת פורמולה שניתן לקחתה במרקחת, כדורים, אבקה או תמצית.הפורמולה מותאמת באופן אישי ע"פ אבחנה, ניתן לעשות מודיפיקציות (שינוי בהרכב הצמחים) ע"פ המחזוריות של האישה והתקדמות הטיפול. אם הפורמולה מתאימה לאישה לא אמורות להיות תופעות לוואי. טעם הצמחים מרים, הסינית טוענים כי ככל שהפורמולה מרה כך היא טובה יותר.

דיקור סיני:

החדרת מחטים דקות וסטריליות לתוך נקודות דיקור על מרידיאנים, קווי אנרגיה או מעברי אנרגיה. החדרת המחטים גורמת להזרמת הצ'י והאנרגיה במרידאנים. המחטים מאזנות את האנרגיה בגוף. המחטים אינן מכאיבות, הן נכנסות מתחת לעור ומרגישים דגדוג נעים או חום, כאב קל או אפילו זרם חשמלי כל הנ"ל הם סימנים טובים. מספר המחטים נע בין 8-10 בכל טיפול ונשארות בגוף כ-20 דקות. השילוב בין הצמחים והדיקור הינו יעיל ביותר אך כדאי מאוד לשנות קצת הרגלי חיים.

תוספי מזון:

בסין לא לוקחים תוספי מזון כשגרת חיים ,אך לכל ויטמין ומינרל אנרגיה משלו כמו למזון ולצמחי מרפא. לפי הרפואה הסינית ויטמיני בי – מרגיעים את הכבד ומחזקים יין ודם.
ויטמין סי מסדיר את זרימת הצ'י ומנקה חום.
מינרלים כמו סידן מרגיע חרדות וחוסר מנוחה.
כדאי לחפש מולטי ויטמין שמאזן בין כל הקבוצות ויטמינים ומינרלים ולא לקחת מגה דוזות.

אורח חיים:

הרפואה הסינית שמה דגש על מניעת הופעת מחלות ולא רק מניעת אנדומטריוזיס. ניתן לעשות זאת על ידי תזונה נכונה, פעילות גופנית מתונה ולמערביים שבינינו להפחית את המתח בחיינו ולאזן את הרגשות שלנו. גם רגשות שהם דומיננטים מידי יכולים לפגוע בנו .

תזונה:

יכולה להוות טיפול מפני עצמו. אנחנו מפיקים אנרגיה או צ'י ודם דרך מה שאנחנו מכניסים לגופנו. האוויר שאנו שואפים בשילוב עם המזון שאנו אוכלים נותן לנו את החיים. הנשימה היא תת הכרתית וקצת קשה ל"התערב" אך התזונה היא בהחלט בידינו.
הקיבה היא זו שמקבלת את המזון  ראשונה, תפקידה היא "לבשל" את המזון ומשם להעביר לטחול שיעשה את ההעברה של המזון להפקת צ'י ודם. לכן מומלץ מאוד לאכול מזון מבושל בכדי להקל על עבודת העיכול של הקיבה , כך הגוף מבזבז פחות צ'י.
ברפואה הסינית לכל מזון יש אנרגיה, טעם, טמפרטורה אנרגתית משלו. ולא מספיק לבשל את המזון אלא גם לאכול מזון עם טמפ' חמימה – אורז , ירקות כתומים ומבושלים קטניות ודגנים …

מזונות שכדאי להימנע עם אנדומטריוזיס ובכלל 

סוכרים – טעם מתוק מגיע לטחול ומייצר נוזלים , אם הטחול חלש אנרגתית ,הגוף ייצר נוזלים שנקראים ליחה או לחות .והלחות פוגעות בטחול .טחול חלש מתבטא במגוון סימפטומים : בצקות ,הפרשות וגינליות ,אנמיה ,חוסר וסת ( אמנוראיה) ,בעיות עיכול,דלקות בשתן ובאגן ,כאבי מחזור ועוד.

סוכרים כוללים –מולסה, דבש, סירופים, מייפל, רוב הפירות, בצקים מתוקים ועוד)

– להימנע ממזון קר ולא מבושל או שתייה קרה לפני הוסת

-להימנע מפרי הדר, בננות, אגוזים, מוצרי חלב אלכוהול, סיגריות – הגורמים לליחה ולחות בגוף

-קפה – אונם מניע את הצ'י בגוף אך באותה מידה מרוקן את המאגרים של הדם והצ'י. קפה נותן תחושה זמנית של כוח ומעורר אך מדלל את המאגרים של הג'ינג של הכליות (בדומה לקשר בין הקפה לסידן)

וזה כולל גם את הקפה הנטול המכיל חלק משמנים הנדיפים הנמצאים בקפה. עדיפות לתה ירוק .

אז מה לאכול:

  • דגנים וקטניות
  • ירקות כתומים
  • מן החי – כל יומיים – דגים ,ביצים ,עוף ,בקר
  • מרקים מטיבים עם הגוף – אוכל מבושל
  • ניתן לאכול פירות וזרעים וחלק ממוצרי החלב כשאין ליחה בגוף.

פעילות גופנית:

הרפואה הסינית מאמינה כי פעילות פיזית קבועה ומתונה מביאה לבריאות טובה ומניעת מחלות. פעילות גופנית מניעה צ'י ומחזקת צ'י ודם. עודף או חוסר פעילות גופנית יכולים לגרום למחסור בצ'י ודם.

בזמן מנוחה –הדם נאגר בכבד, כשאנחנו פעילים, הצ'י יוצא מהכבד ונע במרידיאנים וזה תורם להנעת תקיעות של דם (הגורם לכאבים)

כדאי להתעמל כמספר פעמים בשבוע, כל יומיים לחיזוק הגוף.

פעילות פיזית מניעה צ'י, דם, לחות, מזון תקעו, ליחה וחום, הנחשבים ל"מחולל מחלה". פעילות גם מחזקת את הריאות והלב, ומשחררת "קיטור "כמו סטרסס או חום.

בזמן וסת כדאי להימנע מכל פעילות גופנית מאמצת כמו כן לא מומלץ לקיים יחסי מין באותה תקופה. בזמן הוסת יש לנוח

הפחתת מתח:

העולם המערבי המודרני הוא הסביבה המוכרת לנו מאז ומתמיד, הכל מהיר ובלחץ בחברה הדורשת הישגיות כל הזמן. אך החברה בה אנחנו חיים לא תומכת במצב בריאותינו, כל אחד צריך לדאוג לעצמו ולבריאות שלו.

מתח הוא אחד הגורמים המובהקים ברפואה הסינית לחוסר איזון בגוף. מתח מפר את האיזון של צ'י הכבד ובכך מביא למחלות.

הפחתת המתח הוא חלק בלתי נפרד בטיפול לאנדומטריוזיס.

איך עושים זאת?

– שינוי הרגלי חיים – אם נתאים את אורח החיים שלנו לעצמנו להשגת הפחתת המתח נוכל לחיות טוב יותר. למשל שינוי בתעסוקה או הפחתת שעות העבודה, קבלת עזרה למערכות יחסים, שינוי מגורים, פסק זמן, הרגעת הקצב של החיים ללא הפרדה מחיי חברה פעילים.

– הרגעה או הרפייה – למצוא לנו פעילות שעושה לנו טוב:

יוגה, מדיטציה, פעילות גופנית, דמיון מודרך ,טיפולים מגע , טיולים בחיק הטבע ועוד.

כדאי לשלב תרגילי נשימה עמוקים לפחות כ 20 דקות ביום במשך 100 ימים לשיפור בטמפ' הגוף, זרימת הדם, מחזוריות הגוף, חילוף חומרים טוב יותר והאנרגיה בגוף.

– שעות שינה חיוניות לגוף – לא כדאי להחסיר שעות שינה לגופנו.

פרוגנוזה:

הפרוגנוזה לאנדומטריוזיס דומה לפרוגנוזה של כל בעיות המחזור .

בד"רכ זמן הטיפול הוא מ -3 חודשים ועד חצי שנה.

כמובן שזמן הטיפול תלוי בחומרת המצב וכמה זמן הוא נמשך .

אומרים שעל כל שנה של חוסר איזון או מחלה נדרש חודש טיפול ברפואה הסינית .

האינדיקציה של התקדמות הטיפול הוא סביב זמן הוסת. החודש הראשון נועד להכרת גוף המטופלת ואופן תגובתה לטיפול. בדר"כ השיפור מתחיל מהחודש והמחזור השני. בחודש השלישי, הסימפטומים אומרים להיות מופחתים וניתן לראות לפי הוסת עצמה:

  • כאבים – משך הכאבים ,עוצמה ,אופי הכאב.
  • צבע הוסת –צבע טרי/ כהה / בהיר  או הופעת קרישי דם
  • כמות ומספר ימי וסת.

משך הטיפול תלוי בתגובתה  לטיפול של הדיקור והצמחים של המטופלת עם שינויי אורח החיים שלה.כמובן שהטיפול הוא מאוד אינדיבידואלי .על המטופלת להתמיד ולהקדיש את עצמה לטיפול , המטופלת היא חלק מהטיפול.

שילוב הרפואה המערבית והסינית :

נשים עם אנדומטריוזיס שמגיעות אל הרפואה הסינית הן כבר לאחר אבחנה רפואית ולרוב מטופלת בטיפול זה או אחר. ניתן להקל משמעותית בתופעות הלוואי של הטיפול ההורמונלי ולכן כן כדאי להוסיף את התזונה,הדיקור והצמחים לטיפול שאישה מקבלת.

כפי שצויין קודם אין מושג שנקרא אנדומטריוזיס ברפואה הסינית אך יש הצלחות בטיפול בסימפטומים.

הטיפול הסיני אינו מתנגש כלל בטיפול המערבי ובא לסיוע רב.

שילוב מומלץ הוא דיקור סיני בשילוב שיטת ארויגו – עיסוי לחיזוק הרחם – מוזמנת לקרוא כאן

איזבל עטיה כהן -דיקור סיני לנשים ,עיסוי ארויגו דולה לפריון ודולה ללידה 052-3542675