איך לשפר את רירית הרחם שלך ?

אחד הדברים הראשונים שאישה מכירה בתחילת הדרך בטיפולי פוריות, את הרירית שלה. במעקב זקיקים הרירית נבדקת ונמדדת בעזרת אולטרסאונד ומספרת לנו מה קורה ברחם. הרירית מקבלת ציונים במילימטרים והאם היא דו או תלת שכבתית, סדירה או לא סדירה, דקה או עבה. רירית סדירה ועבה היא תנאי הכרחי להשרשה וקליטה להריון.המחזור החודשי

רירית הינה רקמה אשר עוטפת את חלל הרחם. עובי הרירית משתנה אצל כל אישה כמו שכל רחם בגודל שונה. ישנן נשים בעלות רירית של 7 מ"מ וגם 12 מ"מ בזמן הביוץ. עובי הרירית משתנה כתוצאה שינויים הורמונליים (הרירית מגיבה עד הביוץ לרמות אסטרוגן).

לרירית כמה שלבי התפחתות -בזמן נשירת הרירית ( בווסת) ישנה כבר התחדשות בדומה לריפוי רקמות בגוף, הרחם מקבל אספקה חדשה של זרימת דם עם חומרי הזנה. ביום החמישי למחזור, הרירית כבר התחדשה ויצרה את השכבה הראשונית בעובי של 2-3 מ"מ. ככל שרמות האסטרוגן עולות, יותר רקמה מתפתחת בייחוד בשכבה החיצונית. החל מהיום החמישי עד הביוץ, בלוטות אשר נמצאות בתוך הרירית מגיבות לאסטרוגן והופכות למפותלות יותר, מה שהופך את הרירית לתלת שכבתית ועובי הרירית מגיעה ל8 מ"מ לפחות.

מה קורה לרירית לאחר הביוץ?

לאחר הביוץ, פעילות הרירית משתנה בעקבות עלייה של פרוגסטרון שנוצר על ידי הגופיף הצהוב. אצל נשים בטיפולי הפריה, התמיכה שניתנת דומה לפעילות הגופיף הצהוב. בשלב זה, בייחוד אחרי 10 ימים לאחר הביוץ (זמן השתרשות העובר ברחם ) הרירית מלאה בנוזלים.

לאחר 4 ימים מזמן ההפריה (במחזור טבעי ) העובר מסתובב ברחם, הרחם נראה כמו ספוג חמים ונעים. העובר מחפש מיקום מושלם להשתרשות. לאחר שמצא מיקום פוטנציאלי ממשיך להתפתח. בזמן זה הרחם "נסגר" על העובר ושומר על העובר במקום, כך שלפעמים נשים מרגישות כיווצים של הרחם המזכירים כאבי מחזור קלים.

הרירית תלויה באספקת דם לרחם, כלומר זרימת הדם דרך העורקים שמובילים דם לרחם ולשחלה יכולים להשפיע על תגובת הרצפטורים שנמצאים בחלל הרחם.

מה קורה אם לא התרחשה השתרשות ?

אם לא התרחשה השתרשות של עובר ברחם, הגוף מזהה שאין עלייה של הורמון הריון (אותו הורמון שנבדק בבדיקות שתן ביתיות ובדיקות דם ), רמות פרוגסטרון צונחות, ומתחיל תהליך של ניוון של הרירית, אספקת הדם והנוזלים מפסיקה וכך מתפרקת מול העניים שלנו והיא הווסת.

הדימום החודשי הוא אוסף של תאים, רקמות, נוזלים, תאי דם אדומים ולבנים, חלבונים וכלי דם קטנים ובעזרת כיווץ הרחם, הרירית יוצאת החוצה בקצב מחזורי דרך צוואר הרחם ומגיעה לנרתיק. כבר בזמן נשירה של הרירית היא מתחדשת שוב וכך כל חודש מחדש. בכל סיום יש התחלה חדשה …גם כאן.

כיום מודדים ובודקים רירית דרך אולטראסאונד, אבל לרפואה הסינית דרך איבחון (דרך הסתכלות) לרפואה סינית יש עניין רב בתמונת הווסת והמחזור החודשי של האישה. הווסת מייצגת את המצב האנרגתי והפיזי של האישה. הדימום הוסתי צריך לזרום, להיות בכמות מספקת, בצבע אדום טרי,ללא קרישי דם וללא כאב. דרך הדימום ניתן ללמוד על הרירית. ניתן ללמוד על הרירית לפי כמות והזרימה וצבע הדם, מה גודל וצבע קרישי הדם ואם יש כאלו.

רירית דקה ברפואה הסינית, מתבטאת כדימום מועט של יומיים שלושה, זרימה חלשה, דם כהה. במקרה הזה יהיה צורך לחזק את הדם ולדאוג לאיזון הורמונלי ,ולהכין את הגוף להריון.

מהם הגורמים לרירית דקה ?

  • איזון הורמונלי -בעיקר רמות אסטרוגן נמוכות יגרמו לרירית דקה.
  • זרימת דם לקויה -. מצב של אנמיה ,מיקום של הרחם כמו רחם אחורי, ישיבה ממושכת מול מסך עלולים להשפיע על הזרימה התקינה לרחם. אם הרחם לא מקבל אספקת דם תקינה תהיה השפעה ישירה על הרירית והיא תהפוך לרירית דקה ולא סדירה. כמו כן סטרס ישפיע על כלי הדם המובילים דם אל הרחם והשחלות.
  • פוליפים, מיומות -גידולים לא ממאירים אשר מפריעים לתאי הרירית להתפתח במקומות מסוימים בחלל הרחם.
  • ניתוחים -הסרת מיומות, היסרוסקופיה, גרידות, ניתוחים קיסריים מעלים את הסיכוי להידבקויות בחלל הבטן והרחם. רירית דקה לעיתים הידבקויות מונעות מהרחם אספקת דם מיטבית.
  • דלקות אגן-מצב דלקתי ברחם לא מאפשר לרירית להתפתח כמו שצריך. דלקות כרוניות עלולות לגרום לצלקתיות ברחם ובחצוצרות.
  • איקוקלמין-איקוקלמין הינה תרופה אשר מעודדת ביוץ. התרופה שומרת על רמות אסטרוגן נמוכות (לכן הרירית לא מתעבה), כדי לגרום לגירוי השחלה. במחקרים ראו שנשים שנטלו את האיקוקלמין מספר חודשים רצופים, הקולטנים של האסטרוגן אשר נמצאים ברירית הרחם נפגעו ולא הגיבו.
  • גלולות-נטילת גלולות המכילות פרוגסטין משבשות את הרירית, ככל שאישה תיטול גלולות מסוג זה לאורך זמן,עלולה להיגרם פגיעה ברירית ולפעמים לוקח  לגוף חודשים לשקם אותה.

איך אפשר לשפר רירית דקה ?

תזוזי-תנועתיות חייבת להיות חלק תהליך הכנת הגוף להריון, ובכלל לשמירה תקינה של בריאות כללית. להגברת זרימת הדם לרחם, מומלץ להניע את האגן בעמידה או בישיבה על כדור פיזיו, תרגילי יוגה נשית ושיטת אביבה. תנועה גורמת להזרמת הדם ולשחרור אנדרופינים אשר מרגיעים את הגוף.

תאכלי -בשנים האחרונות רירית דקה מתקשרת לאכילת סלק. מוזמנת לקרוא כאן על הסלק. תזונה מחזקת היא תזונה עשירה בקטניות ירקות ירוקים וכתומים. הסינים ממליצים מאוד לאחר סיום הווסת לשתות מרק עצם אשר מחדש את הדם שאבד. כדאי להמעיט בשתייה ממותקת וקפאין .

תעסי -עיסוי רחם בשיטת ארויגו – העיסוי העדין של כל הבטן והגב התחתון מאפשר זרימה תקינה של דם לכיוון הרחם. קראי כאן בהרחבה על עיסוי בשיטת ארויגו

תוסיפי – ישנה חשיבות גדולה בהשלמת החסרים בייחוד אם קיימת אנמיה. בכלל ממליצה להגיע לאשת מקצוע שתוכל לדייק את הבחירה הנכונה עבורך .

תטפלי דיקור סיני וצמחי מרפא .שילוב של דיקור סיני וצמחים יכולים לשפר את מצב הרירית ובכלל לאזן ולהכין את הגוף להריון.

תנשמי -סתם ככה לנשום נשימות מלאות מהבטן .החמצן מגיעה לכל הנימים הקטנים וכל התאים ברחם ולרירית .חמצן משפר את הנשימה התאית ותפקודי התא .אפשר לקבוע לך שעה עגולה או כל חצי שעה לעצום עיניים ולנשום 5 נשימות מלאות או בדרך שמתאימה לך .

ותרגעי -הפחתת הסטרס בחייך ….טוב זה מאמר בפני עצמו 🙂 לפעם הבאה…