הריון עם אנדומטריוזיס

הריון עם אנדומטריוזיס, מאתגר אך אפשרי!
מאת שרה גרשון

נשים שסובלות מאנדומטריוזיס מתמודדות עם כאבים וקשיים להרות. חלקן עוברות טיפולי פוריות כדי להגיע אל ההיריון המיוחל. אבל מה קורה אחרי שכבר יש הריון? כיצד משפיע המצב הגופני החדש על המחלה, וחוזר חלילה?
בגדול, אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית דלקתית הפוגעת בכ-10% מכלל הנשים בגיל הפוריות, ושכיחה יותר בקרב נשים שסובלות מאי פוריות (כ-40% מתוכן). זוהי מחלה הקשורה להורמון אסטרוגן ועיקר התסמינים שלה הם כאבים במהלך הווסת, כאבים כרוניים באגן, דימום ווסתי מוגבר, כאבים בעת קיום יחסי מין וכאמור לעיתים אף פגיעה בפוריות.
למעשה אצל נשים שסובלות מאנדומטריוזיס מתרחש מצב של "זליגה" מרקמת רירית הרחם (לא לחלוטין ברור אם מדובר בזליגה או בהיווצרות רקמה דומה) מחוץ לרחם, אל השחלות, החצוצרות ושאר אברי האגן, מה שגורם לתהליך דלקתי שעלול להוביל לדימום מקומי, יצירת ציסטות וצלקות פנימיות.

מה קורה בזמן ההיריון?

עבור רוב הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס, במהלך ההיריון יש ירידה בתסמינים הקשורים לכאב, בעיקר אלו הקשורים לכאבי ווסת. אך כיצד נשים הסובלות מאנדומטריוזיס באמת חוות את מהלך ההיריון לעומת נשים ללא המחלה? מחקר שפורסם לאחרונה ערך סיכום מקיף של כלל המאמרים שפורסמו בספרות המדעית אשר השוו בדיוק את זה.
המאמר סקר 24 מאמרים שעסקו בנושא סיבוכי הריון בקרב נשים עם אנדומטריוזיס לעומת קבוצת ביקורת של נשים בריאות, סה"כ מעט יותר מ-50 אלף נשים שסובלות מאנדומטריוזיס. המחקר התמקד בשכיחות הפלות, לידות מוקדמות (לפני שבוע 37, ולפני שבוע 34), שליית פתח, שכיחות מחלות במהלך הריון כגון סכרת הריונית ומחלת יתר לחץ דם הריוני ורעלת הריון, שיעור ניתוחים קיסריים ומשקל יילוד נמוך (מתחת לאחוזון 10%).

אז מה המסקנה?

בהתאם לתוצאות, לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס היה סיכוי גבוה יותר ללידה מוקדמת, פי 2.5 לעומת קבוצת הביקורת למעשה. בנוסף, לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס סיכון לעבור הפלה במהלך ההיריון פי 1.75 מקבוצת הביקורת שלא סבלה מאנדומטריוזיס.
עוד ממצא מעניין הוא שיותר נשים עם אנדומטריוזיס סבלו יותר משליית פתח ולכן הזדקקו באופן מובהק יותר לניתוחים קיסריים (פי 1.57).
מבחינת סכרת הריון ו/או רעלת הריון (או מצבים של יתר לחץ דם) לא נמצא הבדלים משמעותיים בין נשים עם אנדומטריוזיס לעומת קבוצת הביקורת.
ניתן אם כן לאמר שאנדומטריויזיס בהחלט הופך את ההיריון להריון בסיכון, מצריך השגחה קפדנית יותר ואולי אף עלול לחייב לידה בניתוח קיסרי, אולם למרות האתגר הגדול נשים עם אנדומטריוזיס בהחלט יכולות להרות, לגדל את העובר וללדת תינוק בריא ושמח.
אם את סובלת מאדומטריוזיס, והצלחת להרות, בין אם טבעי ובין אם בעזרת טיפולי פוריות, סביר להניח שתהיי במעקב מוגבר ותחווי הריון קצת יותר "רפואי" מאישה ללא המחלה. יחד עם זאת אני מעודדת אותך להאמין בעצמך ובתינוקך, לעטוף את עצמך בעזרה ותמיכה נכונה, ומאחלת לך הריון בריא ושלם.

מקור:
Endometriosis and obstetrics complications: a systematic review and meta-analysis, Fabrizio Zullo, M.D. Fertility and Sterility, Oct 2017